Innovation Management Arabic Language Learning Based on Multimedia Audio Visual Animation Increase Learning Class VIII MTs N 4 North Padang Lawas

Nur Milan Siregar, Nidaul Hasanah Siregar

Abstract


Animated audio-visual media is a learning media that can help increase the interest in learning  students of Class VIII MTs. N 4 North Padang Lawas in following the teaching and learning process in the classroom.  Eliminate the saturation of student learning, especially in Arabic subjects who have only used classical learning methods such as: lecture methods.  Therefore, this animation media can display audio visual animation learning in Arabic not only for entertainment alone for students. This media can also provide information about Arabic language learning and display animated videos containing Arabic learning in accordance with grade VIII student level material.  Making this animaton media using the plotagon application, the creation of this animation media has been explained in chapter two and the image in in the documentatio setion. This research uses a type of qualitative research with an experimental approach and ADDIE research and development which must produce a product in learning. There are stages of research carried out as follows: 1) stages of analysis, 2) stages of design, 3) stages of development, 4) stages of implementation, 5) stages of evaluation. Research has been assessed by validators who are active in digital learning media.


Keywords


Learning; Media Innovation; Audio Visual Animation; Arabic Language

Full Text:

PDF

References


Ainin, M. O. H. (2010). Motivasi Belajar Kinerja atau Partisipasi Belajar Prestasi Belajar. 8–16.

Airlanda, P. (2021). Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu, 5(3), 1683–1688.

Alfaini, S. (2021). Problematika dan Solusi Pembelajaran Daring Bahasa Arab via WhatsApp Group. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 2(2), 133–147. https://doi.org/10.30997/tjpba.v2i2.4242

Anggraeny, D., Nurlaili, D. A., & Mufidah, R. A. (2020). Analisis Teknologi Pembelajaran dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 150–157. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.467

Ardinal, E. (2017). Manajemen Pembelajaran Bahasa Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Dan Inggris (Studi Di Ma’Had Al-Jami’Ah Iain Kerinci). Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 83–95. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/ihya/article/view/56/87

Ayu Fitria. (2014). Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Cakrawala Dini, 05, 59. https://www.kompasiana.com/sihaasiaherman/5e9426af097f36097871e462/penggunaan-media-audio-visual-dalam-pembelajaran

Azzuhri, M. (1970). Metode dan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Internet di Era Teknologi Informasi. INSANIA : Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 14(3), 348–445. https://doi.org/10.24090/insania.v14i3.360

Batubara, I. H. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Pengembangan Silabus Pembelajaran Matematika Pada Masa Pandemic Covid 19. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 1(2), 13. https://doi.org/10.30596/jppp.v1i2.4948

Dewi, A. C. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Berbantuan Media Animasi Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ipa. Journal for Lesson and Learning Studies, 1(3), 165–173. https://doi.org/10.23887/jlls.v1i3.15371

Effendi, D., & Wahidy, D. A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran ABAD 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembnag, 125–129.

Fatimah, D. D. S., Tresnawati, D., & Nugraha, A. (2020). Media Pembelajaran Pengenalan Komponen Komputer Berbasis Multimedia Dengan Pendekatan Metodologi (R&D). Jurnal Algoritma, 16(2), 173–180. https://doi.org/10.33364/algoritma/v.16-2.173

Gunawan, P. I. Y., & Amaludin, A. (2021). Pemanfaatan teknologi pembelajaran dalam jaringan di masa pandemi covid-19. Jurnal Madaniyah, 11(2), 133–150.

Handayani, D., & Rahayu, D. V. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Menggunakan Ispring Dan Apk Builder Untuk Pembelajaran Matematika Kelas X Materi Proyeksi Vektor. M A T H L I N E Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 12–25. https://doi.org/10.31943/mathline.v5i1.126

Hastini, L. Y., Fahmi, R., & Lukito, H. (2020). Apakah Pembelajaran Menggunakan Teknologi dapat Meningkatkan Literasi Manusia pada Generasi Z di Indonesia? Jurnal Manajemen Informatika (JAMIKA), 10(1), 12–28. https://doi.org/10.34010/jamika.v10i1.2678

ICES. (2021). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. March, 1–19.

Iswanto, R. (2017). Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 1(2), 139. https://doi.org/10.29240/jba.v1i2.286

Japar, D. (2020). Media dan Teknologi Pembelajaran PPKn. In diakses pada tanggal 30 April 2021, pukul 09.00 WIB). https://www.google.co.id/books/edition/Media_dan_Teknologi_Pembelajaran/2uZeDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pengertian+media&printsec=frontcover%0Ahttps://www.google.co.id/books/edition/Media_dan_Teknologi_Pembelajaran/2uZeDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=kelebihan+dan+

Khairunnisa, K., & Jiwandono, I. S. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Komunikatif untuk PPKn Jenjang Sekolah Dasar. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(1), 9. https://doi.org/10.30651/else.v4i1.3970

Khasanah, D. N., & Pratiwi, A. E. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia di Sekolah Dasar. Samudra Biru, 2008, 204. http://pgsd.fip.um.ac.id/wp-content/uploads/2017/01/41.pdf

Mahmuda, S. (2018). Media pembelajaran bahasa arab. 20(01).

Materi, A. (2023). Evaluasi rancang bangun aplikasi pembelajaran sejarah proklamasi berbasis android 1,2,3. 09(01), 130–143.

Maydiantoro, A. (2020). Model Penelitian Pengembangan. Chemistry Education Review (CER), 3(2), 185.

Nugraheni, N. (2017). Pendampingan Pembuatan Media Audiovisual dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Kreatif, 8(1), 120–126. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/kreatif/article/download/16480/8372

Nurfadhillah, S., Cahyani, A. P., Haya, A. F., Ananda, P. S., Widyastuti, T., & Tangerang, U. M. (2021). Penerapan Media Audio Visual Berbasis Video Pembelajaran Pada Siswa Kelas Iv Di Sdn Cengklong 3. Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 3(2), 396–418. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa

Purnasari, P. D., & Sadewo, Y. D. (2020). Pemanfaatan Teknologi Dalam Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kompetesnsi Pedagogik. Publikasi Pendidikan, 10(3), 189. https://doi.org/10.26858/publikan.v10i3.15275

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Raudatussolihah, B. (2022). Pengembangan Teknologi Audio-Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Education and Learning Journal, 3(1), 53. https://doi.org/10.33096/eljour.v3i1.150

Riani, S., Al Hakim, R. R., & Sukmarani, D. (2021). Pemanfaatan teknologi pembelajaran berbasis multimedia untuk pembelajaran biologi: mini-review. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi - Seminar Nasional VI Prodi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Malang, 172–176. http://research-report.umm.ac.id/index.php/psnpb/article/view/4747

Sari, A. lestari. (2013). 2013 Vol. 6 No. 2 Juli - Desember PEMBELAJARAN MULTIMEDIA Jurnal Al-Ta’dib. Pembelajaran Multimedia, 6(2), 84–98. https://media.neliti.com/media/publications/235787-pembelajaran-multimedia-aeffcc3a.pdf

Setiawati, L. (2016). Penerapan Media Animasi Sebagai Inovasi Dalam Pembelajaran Di Sekolah Dasar Ciledug 2 Kecamatan Ngamprah Kabupaten Bandung Barat. Jurnal Penelitian Pendidikan, 16(1). https://doi.org/10.17509/jpp.v16i1.2487

Sholihah, E., Supardi, A., & Hilmi, I. (2019). Teknologi Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 1(2), 12–15.

Sholihatin, L. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Plotagon Pada Siswa Ma Nu Petung Panceng Gresik. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 1986, 320–326.

Suriadi, S., & Mursidin, M. (2020). Jurnal Al – Qiyam. Qiyam, Jurnal Al, 1(2), 11–20.

Syukri, M. (2021). Inovasi Manajemen Pembelajaran Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Islam Bagi Siswa Di Man Batubara. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 10(01), 443. https://doi.org/10.30868/ei.v10i01.1367

Takdir. (2020). ديرتج مأ ةيوغللا تلاكشم تناك ءاو س ةيرثك تلاكشم هل ايسينودنا في ةيبرعلا ةغللا ميلعت و و حنلاو فرصلاو تاوصلأا ملع لثمك ةيوغللا تلاكش م و . ةيوغللا يرغ تلاكشم ةئيبو ميلعتلا قئارطو ميلعتلا لئاسو و ميلعتلا عفاود لثمك ةيوغللا يرغ تلاكشمو رخلآاو . ةيميلعتلا ةئي. Naskhi, 2(1), 40–58.

Trisiana, A. (2020). Penguatan Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Melalui Digitalisasi Media Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 10(2), 31. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v10i2.9304

Wicaksono, A. (2017). Peran Media Audio dalam Meningkatkan Kualitas Proses Pembelajaran Apresiasi Cerita Pendek. SHAHIH: Journal of Islamicate Multidisciplinary, 2(1), 67–78. https://doi.org/10.22515/shahih.v2i1.670

Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. I. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735

Yasmar, R. (2017). Multimedia Interaktif Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Siswa Madrasah Aliyah. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 1(2), 199. https://doi.org/10.29240/jba.v1i2.325

Yusup, M., & Marzani, M. (2018). INOVASI MANAJEMEN PENDIDIKAN: PEMIKIRAN, LINGKUNGAN, BUDAYA, DAN PERILAKU (Studi di SMAN Titian Teras Abdurrahman Sayoeti Jambi). NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 5(2), 54–78. https://doi.org/10.51311/nuris.v5i2.108




DOI: http://dx.doi.org/10.29240/jsmp.v7i2.7060

Refbacks



Copyright (c) 2023 Nur Milan Siregar, Nidaul Hasanah Siregar

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

INDEXED BY:

CrossrefMorarefGoogle ScholarDimensionsIndonesia One SearchAcademia.EduPKP IndexBASE



free web stats Tadbir's Visitors
Creative Commons LicenseThis work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License